perjantai 27. heinäkuuta 2012

Viikon mittaan treenattua (pe päivitys)

Niin kauhia kiire lomalla, ettei ole ehtinyt raportoimaan viikon treenejä, mutta pieni yhteenveto:

ma - Tallipäällikön kanssa pientä herkistelyä ja rauhallista pyörittelyä, ajatuksena ajaa tiistaina viikkotempo. Karstojen polttona 5 min nyppäisy 426w (tallipäällikkö, joka kertoi käyneensä pari hassua kertaa ajamassa viimeisen kolmen viikon aikana, sinnitteli vieressä. Vanha totuus, että lahjattomat treenaa.)

ti - hirveällä junnujännityksellä, psyykkauksella ja mielikuvaharjoituksilla Säijän viikkotempon lähtöpaikalle huomatakseni vain, ettei sitä poikkeuksellisesti ajettu tänä tiistaina. Ajoin kuitenkin treeniksi reitin. Aika 26:30 oli hitusen (tai no iso) pettymys. Uskottelin itselleni, että vähän paremmalla vauhdinjaolla, tempohaalarilla, suikkapotalla ja kisakumeilla voisi juuri ja juuri sinnitellä 25-alkuisen ja sain vältettyä kiusauksen iskeä hanskat tiskiin samantien ja ottaa taksi lähimpään anniskeluravintolaan.  Ensimmäinen 12min keskiteho 360w, joka oli aikalailla tavoitteen mukainen, mutta hyydyin ja ja loppu tuli 323w teholla. Koko pätkä 338w, joka on n. 40w alle sen, mitä olin asettanut alkukesästä (epärealistiseksi) tavoitteeksi. 4kk treenillä ei selvästikään voi ihmeitä tehdä. Toisaalta fillari ja ajoasento kyllä rokkaa, koska tolla 40w lisäteholla, tippuisi ajasta nyrkkisäännöllä 10km-->10w=10s yli 70s pois.

ke - rauhallinen Viitapohja, pitkästä aikaa koko WBR-tiimillä ja vielä tallipäällikkö vahvistamassa. Kun en osallistunut Markuksen alkutempoon, niin lukujen valossa (AP 158w/NP 214w) todella rauhallinen lenkki, mutta jalat tuntuivat illalla ja tänä aamuna yllättävän veteliltä.

to - hapenoton kiusausta Lahtisen poijjaan kanssa. 4x5min (395, 405, 395 ja 385w). Tehojen tiputus tempoasennossa on aika railakas, ainakin 20w maantiepyörään verrattuna, mutta ajo tuntui kyllä muuten aika hyvältä ts. neljäs kerta näitä vetoja on totuttanut siihen jäätävään tunteeseen, kun vedon kolme viimeistä minuuttia vietetään maksimaalisella hapenotolla. Kuvaavaa, että kolmannessa vedossa kimalainen lensi päin ja pisti reiteen, mutta en ollut ihan täysin varma vielä sitä pois huitoessani, että ehtikö pistämään, kun tuntui niin keleen pahalta muutenkin.

Kilsoja mittarissa tälle viikolle 289 ja huomenna suunnitelmissa ajella pari vähän rauhallisempaa kynnysvetoa.

Tallipäällikölle tiedoksi, että koko keväälle kilsoja lasissa 4470.

Edit: lisäykseksi perjantain ajelut. Suuntasin Säijän temporeitille uudestaan ajatuksena ajella vähän rauhallisemmin. Liikkeelle lähdin vähän maltillisemmin ja jalat olivat sen verran raskaat viikon ajeluista, että kuvittelin tehon jäävän selkeästi alemmaksi, kuin tiistaina, mutta kun latasin treniin, niin hieman yllätykseksi teho oli watin tarkkuudella sama, kuin tiistaina (338 vs. 337w). Vauhdinjako oli paljon tasaisempi ja jäin toisella puolikkaalla vain 5w ekasta, kun tiistaina ero oli 20w. Aika oli jokusen sekunnin parempi, mutta erityisen mielenkiintoista olivat eri "sektorien" ajat johtuen tuulesta, joka oli tällä kertaa Pirkkalantiellä takana ja Anian rantatiellä vastainen, kun tiistaina tuuli tuli sivusta siten, että välitie oli myötäinen. Välitien keskari jäi 38.7kmh vs tiistain 40kmh, mutta neljäs sektori, välitien risteyksestä Pirkkalantietä maaliin, Säijän koululle, oli ihan miellyttävä 46.7kmh vs tiistain 43.7kmh.
Toisesta vedosta oli jo ihan numeroidenkin valossa puhti pois. Sinnittelin 320w/40kmh keskareilla vakkari vetopätkän Anian rantatietä vastatuuleen, Puntala-rokkareita väistellen.

Huomenna voisi testailla maantiepyörää, Vähän pidempään ja tahtikin sopii olla vähän rauhallisesti. Fillari oli Nekalan kellarissa huollossa ja ainakin noin visuaalisen tarkastelun perusteella Mikko oli loihtinut siitä paremman, kuin uusi. Vanhat kammet olivat sanoneet sopimuksensa irti ja annoin Samulle speksiksi, että pistäkää pyörä kuntoon. Signaturen valikoimissa olevien erilaisten hilavitkuttimien testauksesta on ollut pitkään jo puhetta, joten ei hirveä yllätys, että pyörään oli ilmestynyt Rotorin kammet Q-ringeillä, joten mielenkiintoista testausta tiedossa!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti