sunnuntai 8. heinäkuuta 2012

Tottiksen kierros

Sääennustajien uhkailuista huolimatta sunnuntain Tottijärven kierros päästin ajamaan todella lämpimässä ja pääasiassa aurinkoisessa kelissä. Ennakkoilmoittautuneista lähtijöistä Nokian triathlonhirmu oli malttamattomana lähtenyt aamulenkille jo kukonlaulun aikaan ja Rantakaarilan tykki puolestaan vetosi huonosti sulaneeseen Souvlakiin ja ilmeisesti riittämättömän nesteytyksen aiheuttamaan lomauupumukseen. Tiimin mäkitykin ollessa vielä korkean paikan leirillä Italiassa osanotto näytti hieman heikolta, mutta onneksi saimme tempotykin Nekalan Cervelo-perheestä vahvistukseksi.

Taajama-alueelta päästyä siirryttiin ajamaan hyvätahtista vuorovetoa. Itsellä oli ajatus, että ajettaisiin ripeää vuorovetoa, mutta hölläämällä hieman ylämäkiin, jotta saadaan hyvä ja ehjä lenkki aikaiseksi. Samun ajatus oli taas päinvastainen, että juntataan mäkiin ja höllätään tasaisella. Hirveän vaikea arvata, mikä oli synteesi tästä...

Nokialta Narvaan keskari oli 38 kieppeillä ja kun perinteinen kaffipaikka oli lopettanut toimintansa, jatkettiin samalla vauhdilla Vesilahden vohvelikahvilalle asti, jossa limut ja vohvelit naamariin samalla, kun seurattiin paikallisen kylähullun päivittelyä kippurasarvisista pyöristä.

Vohveli mahassa rajoitti hienoisesti suurimpia ajohaluja, mutta myötätuulen siivittämänä maantieosuus Lempäälään ajettiin kuitenkin 40 pintaan. Jotenkin olin sellaisen illuusion varassa, että  meidän vuorovetovauhti olisi ollut ihan hyvää, mutta kaikki on varsin suhteellista, koska Lempäälästä Säijään käännyttäessä wanna be-ryhmän tavoitti ihan oikea raceri, Jouko, joka oli lähtenyt parikymmentä minuuttia meidän perään ja ajanut yksin kiinni. Oli hitusen vaikea pitää jutustelua yllä Joukon vieressä ajaessa, kun tehomittarin neula ei paljon alle 400w pysynyt ja töppäreisiin ajettiin ihan rivakasti. Mutta varsin positiivista huomata, että parin minuutin peesiajelun aikana sain sen verran palauduttua, että jaksoin nyppästä ihan mukavasti Col de Leukuun ja pitämään vauhtia yllä vähän aikaa senkin jälkeen. Toki teho tässä vaiheessa lenkkiä oli jo aika vaatimaton, vaikka kuinka pahalta tuntui. Suurinta intoa rajoitti toki vielä suht kulunut eturatas, joka luisti ja heitti ketjut pois heti, kun yritti vähän reippaammin polkaista putkelta.

Kaikenkaikkiaan kuitenkin ihan hyvä lenkki ja pari päivää pakkopalautusta + kunnon nukkuminen loman ansiosta + laiharin lopettaminen, ovat saaneet jonkinlaista kunnon nousua aikaiseksi. Koko lenkin normalisoitu teho 293w, paras 60min 328w ja 20min 350w. Keskitehot vuorovedolla, kumpuilevassa maastossa ajettaessa luonnollisestikin aika paljon alemmat, mutta kuitekin paras 5min lenkin alkupuolella 370.

Kiitokset loistavalle lenkkiseuralle!

Ensi viikolle oli suunnitelman mukaan ajoitettu hapenottoharjoitusrääkit, mutta alkuviikosta pukkaa sukulointia Alavuden alaville maille, jonne ajattelin ajella Tempopöörällä, joten saapa nähdä, miten loppuviikosta on paukkuja koviin vetoihin. 

Koko lenkin datat:

 Entire workout (232 watts):
    Duration:      3:12:10 (3:46:13)
    Work:          2663 kJ
    TSS:           234.8 (intensity factor 0.862)
    Norm Power:    293
    VI:            1.26
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      105.065 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    1131    232     watts
    Cadence:         30    244    87     rpm
    Speed:           0    61.7    32.8     kph
    Pace             0:58    0:00    1:50     min/km
    Hub Torque:      0    3.5    0.9     N-m
    Crank Torque:    0    99.8    26.5     N-m

Peak 5s (1001 watts):
    Duration:      0:05
    Work:          5 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      65 m
        Min    Max    Avg
    Power:           853    1131    1001     watts
    Cadence:         106    116    111     rpm
    Speed:           43.5    49.3    46.5     kph
    Pace             1:13    1:23    1:17     min/km
    Hub Torque:      2.1    2.9    2.6     N-m
    Crank Torque:    70.2    97.5    86.4     N-m

Peak 10s (776 watts):
    Duration:      0:10
    Work:          7 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      128 m
        Min    Max    Avg
    Power:           537    1052    776     watts
    Cadence:         96    116    109     rpm
    Speed:           40.8    48    45.8     kph
    Pace             1:15    1:28    1:19     min/km
    Hub Torque:      1.4    2.9    2.1     N-m
    Crank Torque:    46.2    97.5    68.8     N-m

Peak 20s (654 watts):
    Duration:      0:20
    Work:          13 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      256 m
        Min    Max    Avg
    Power:           339    1052    654     watts
    Cadence:         96    116    109     rpm
    Speed:           40.8    48    45.6     kph
    Pace             1:15    1:28    1:19     min/km
    Hub Torque:      0.9    2.9    1.7     N-m
    Crank Torque:    30.5    97.5    57.7     N-m

Peak 30s (551 watts):
    Duration:      0:30
    Work:          16 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      277 m
        Min    Max    Avg
    Power:           445    632    551     watts
    Cadence:         90    122    100     rpm
    Speed:           29    42.7    32.8     kph
    Pace             1:24    2:04    1:50     min/km
    Hub Torque:      1.3    2.6    2.0     N-m
    Crank Torque:    43.3    65    52.7     N-m

Peak 1min (503 watts):
    Duration:      1:00
    Work:          30 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      574 m
        Min    Max    Avg
    Power:           383    632    503     watts
    Cadence:         90    122    102     rpm
    Speed:           29    42.7    34.2     kph
    Pace             1:24    2:04    1:45     min/km
    Hub Torque:      1.3    2.6    1.8     N-m
    Crank Torque:    34.5    65    47.5     N-m

Peak 2min (481 watts):
    Duration:      2:01
    Work:          58 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      1.323 km
        Min    Max    Avg
    Power:           243    1052    481     watts
    Cadence:         90    122    105     rpm
    Speed:           29    48    39.4     kph
    Pace             1:15    2:04    1:31     min/km
    Hub Torque:      0.6    2.9    1.5     N-m
    Crank Torque:    20    97.5    44.1     N-m

Peak 5min (370 watts):
    Duration:      5:01
    Work:          111 kJ
    TSS:           11.9 (intensity factor 1.194)
    Norm Power:    406
    VI:            1.1
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      3.339 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    1052    370     watts
    Cadence:         73    159    102     rpm
    Speed:           29    48    39.9     kph
    Pace             1:15    2:04    1:30     min/km
    Hub Torque:      0    2.9    1.1     N-m
    Crank Torque:    0    97.5    34.9     N-m

Peak 10min (356 watts):
    Duration:      10:01
    Work:          214 kJ
    TSS:           21.4 (intensity factor 1.133)
    Norm Power:    385
    VI:            1.08
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      6.628 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    1052    356     watts
    Cadence:         59    159    99     rpm
    Speed:           29    48.5    39.7     kph
    Pace             1:14    2:04    1:31     min/km
    Hub Torque:      0    2.9    1.1     N-m
    Crank Torque:    0    97.5    34.4     N-m

Peak 20min (324 watts):
    Duration:      20:01
    Work:          389 kJ
    TSS:           35.3 (intensity factor 1.029)
    Norm Power:    350
    VI:            1.08
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      12.225 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    655    324     watts
    Cadence:         64    229    90     rpm
    Speed:           23.4    50.1    36.7     kph
    Pace             1:12    2:34    1:38     min/km
    Hub Torque:      0    2.7    1.1     N-m
    Crank Torque:    0    78.1    35.1     N-m

Peak 30min (309 watts):
    Duration:      30:00
    Work:          555 kJ
    TSS:           49 (intensity factor 0.99)
    Norm Power:    337
    VI:            1.09
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      18.813 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    705    309     watts
    Cadence:         56    229    90     rpm
    Speed:           23.4    60.6    37.6     kph
    Pace             0:59    2:34    1:36     min/km
    Hub Torque:      0    2.7    1.0     N-m
    Crank Torque:    0    78.1    33.5     N-m

Peak 60min (285 watts):
    Duration:      1:00:01
    Work:          1025 kJ
    TSS:           93.3 (intensity factor 0.966)
    Norm Power:    328
    VI:            1.15
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      36.145 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    804    285     watts
    Cadence:         33    229    88     rpm
    Speed:           8.7    61.7    36.1     kph
    Pace             0:58    6:54    1:40     min/km
    Hub Torque:      0    3.4    1.0     N-m
    Crank Torque:    0    99.8    32.1     N-m

3 kommenttia:

  1. Kunto on tosiaankin nousussa - Santulla ja jyrkällä kulmalla. Kun itselläkään se ei ainakaan ole heikentynyt ja silti sai haukkoa henkeä ihan tosissaan ettei jalka oiennut ihan suoraksi.

    Taas tuli todistettua, kuinka vaarallista on ajaa pyörätiellä. Auto meinasi tulla päälle ja kasa oli jarrutuksen ja väistön ansiosta lähellä. Onneksi pysyttiin pystyssä.

    Kiitos seurasta täältäkin! Ei noita omin päin tulisi ajettua samalla intensiteetillä. Jalat on sen verran töötissä, että alkuviikko menee palautellessa ja tehot saa odottaa loppuviikkoa ihan rauhassa. Että se sitten siitä palauttavasta viikosta.

    VastaaPoista
  2. Jep, se pyörätieväistö oli kyllä aika tiukka. Onneksi olit hereillä, kun ite en suostunut uskomaan Samun varoitusta ajoissa.

    VastaaPoista
  3. Terveisiä vaan täältä Italiasta. Pizza, pasta ja olut on maistuneet ja harjoittelu painottunut mielikuvatreeneihin ja blogin lukemiseen. Sen verran huiman oloista meininkiä siellä kotopuolessa, että saa nährä uskaltaako täältä ollenkaan palata seuran treeneihin.

    Pyörävarusteet jäi sitten kotiin, mutta lenkkivermeitä tuli testattua tänään aamulla. Yllättävän hyvin lähti vaikka juoksentelu viimeisen 4kk:den aikana on jäänyt pariin kertaan. Lomatönömme pihalta lähtee pikkutien viinitarhojen poikki ensin pari sataa metriä tasaiseen ja sitten parin kilsan matkalla 100m vertikaalia ylös eli tarvinnee siihen kokeilla mäkivetoja kun saa ensin jalat totuteltua hölköttelyyn.

    VastaaPoista