Koukkupolvien Suomen mestaruus aika-ajo ajettiin kesän mittapuun mukaan ihan mukavassa, aurinkoisessa kelissä Vantaan kumpuilevissa, varsin haastavissa maastoissa.
Viikon valmisteluihin kuului viikkotempo Säijässä tiistaina, reilun tunnin mittainen irroitelu/treenikuoman ylläpito keskiviikkona, joka työreissun takia sijoittui Jyväskylän mäkisiin maastoihin ja fiilistely ja sosialisointi Samun kanssa perjantai-iltana. Torstaina oli täyslepi. Keskiviikkona keli antoi parastaan: mittari näytti 8 astetta ja vettä ja tuulta tukena. Olin pakannut tavalliseen tapaan ns. takki auki, ts. kesäajovaatteet, ei kengänsuojia, ei juomapulloja ja kaiken kruunasi vielä kengistä unohtuneet pohjalliset. Jee, asennetta haettiin. Itse ajon tehomittarifile näytti ihan hyvältä, rennosti mäkiin nyppien kesän kovimpia NP-tehoja. WKO näytti -2 TSB:tä lauantaille, joka kokemuksen mukaan on itselle aika optimaali. Hyvät lähtökohdat siis lukuunottamatta sitä, että "junnujännitin" tapahtumaa niin paljon, että kolmeen viimeiseen yöhön ei hirveän montaa tuntia tullut nukuttua. Onnistuin vielä lisäämään jännitystä katsomalla reittiprofiilia, joka näytti n.290m nousua 32km matkalle, varsin haastava ja erityisesti tällaiselle aikuisenkokoiselle paha reitti.
Onneksi kokenut konkari Samu lähti huoltopäällikkö/manageri-Hartmanin lisäksi samalla kyydillä Vantaalle. Matkalla ei siis ollut turhaan hiljaisia hetkiä ja sitä kautta jännityskin laukesi, kun tajusin, että ei tässä nyt mistään kauhean vakavasta ole kyse.
Paikanpäällä kuteet päälle ja verraamaan Samun ja Janin kanssa. Lähtöviivalla fiilis oli jo tosi rento ja hyvä. Polkaisin liikkeelle varsin rauhallisesti ja koska noin pitkistä tempoista ei ole kokemusta ja tiesin reitin mäkiseksi, oli suunnitelma lähteä erityisen rauhallisesti liikkeelle ja rakentaa pikkuhiljaa. Ensimmäinen tienpätkä oli aika reippaaseen vastatuuleen. Sain minuutin edellälähteneen selän näkyviin pitkällä suoralla noin 7-8 minuutin ajon jälkeen ja kellotin, että olin ajanut 15 sekkaa kiinni. Seuraavien kilsojen aikana vaikutti, että selkä edellä ei lähesty ja mielessä kävi jo, että olin aloittanut liian kovaa ja vauhti hiipuu. Mutta parinkymmenen minuutin kohdalla, loivassa nousussa selkä alkoi taas lähestyä ja nappasin ensimmäisen selkänahan hitusen ennen puolta väliä. Tähän asti reitti oli ollut kumpuilevaa ja pari jyrkkää nousua ja reipas vastatuuli kinnasivat keskarin neljänkympin kieppeille. Puolessa välissä oli tiukka käännös, jossa tuuli tuli selän taakse ja suurimmat nousutkin takana ja sitä kautta seuraava sektori kulki reilun 45 keskarilla. Käännöksenjälkeinen viimeinen tienpätkä osoittautui tuskaisen kovaksi. Tuuli puhalsi ihan suoraan vastaan ja pari kilometriä viheliäistä piilonousua. Kilometrit olivat pitkiä ja tuntui, että maali ei tule koskaan.
Viiva ylittyi vihdosta viimein ajassa 44:54 sijalla 9. Oma tavoite oli ollut 5-10, joten niukin naukin tavoitteeseen. Viimeisistä yhteisistä vetotreeneistä jäänyt fiilis Janin nousukunnosta osoittautui oikeaksi ja treenikaveri nappasi 8. sijan 12 sekuntia paremmalla ajalla. Kärki oli aika kaukana, mutta 5-7 sijat kuitenkin minuutin sisällä. Post-race analyysissa Janin kanssa todettiin, että noin "teknisellä" reitillä kotikenttäetu on varsin mittava ja jos reitin olisi ajanut kerran aiemmin, oma aika olisi alkanut 43:lla. Ottaen huomioon, että kyseessä on enemmän tai vähemmän taas vaihteeksi välivuoden (lue: 2 vuotta vetelehtimistä) jälkeinen rypistys ja kun ensisijainen tavoite näissä karkeloissa, näillä aamuilla kuitenkin on voittaa
itsensä, mennä epämukavuusalueelle sitä kautta, että yleensä pääsee
lähtöviivalle, jäi kisasta tosi hyvä fiilis ja kipinä ajaa lisää.
Erityiskiitos vielä mahtavalle vaimokekullalle, joka on jaksanut kannustaa ja järjestää asiat aina niin, että on jääänyt aikaa treenaukselle.
Datat:
ISM Tempo:
Duration: 44:54
Work: 901 kJ
TSS: 74.9 (intensity factor 1)
Norm Power: 341
VI: 1.02
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 31.309 km
Min Max Avg
Power: 0 1000 334 watts
Cadence: 43 159 103 rpm
Speed: 14.3 63.3 41.8 kph
Pace 0:57 4:12 1:26 min/km
Hub Torque: 0 4.8 1.0 N-m
Crank Torque: 0 157.1 31.6 N-m
Entire workout (226 watts):
Duration: 1:55:54 (2:28:59)
Work: 1574 kJ
TSS: 144.3 (intensity factor 0.866)
Norm Power: 295
VI: 1.3
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 61.073 km
Min Max Avg
Power: 0 1000 226 watts
Cadence: 30 218 97 rpm
Speed: 0 63.3 31.8 kph
Pace 0:57 0:00 1:53 min/km
Hub Torque: 0 4.8 0.8 N-m
Crank Torque: 0 157.1 23.1 N-m
Peak 5s (834 watts):
Duration: 0:05
Work: 4 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 52 m
Min Max Avg
Power: 635 935 834 watts
Cadence: 83 90 87 rpm
Speed: 35.3 38.6 37.2 kph
Pace 1:33 1:42 1:37 min/km
Hub Torque: 2 3 2.7 N-m
Crank Torque: 67.3 103.8 91.8 N-m
Peak 10s (617 watts):
Duration: 0:10
Work: 6 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 103 m
Min Max Avg
Power: 350 935 617 watts
Cadence: 83 91 87 rpm
Speed: 34.4 38.6 36.6 kph
Pace 1:33 1:45 1:38 min/km
Hub Torque: 1.1 3 2.0 N-m
Crank Torque: 37.1 103.8 67.8 N-m
Peak 20s (471 watts):
Duration: 0:20
Work: 9 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 222 m
Min Max Avg
Power: 268 865 471 watts
Cadence: 78 100 93 rpm
Speed: 31.7 41.9 39.9 kph
Pace 1:26 1:54 1:30 min/km
Hub Torque: 0.8 2.7 1.4 N-m
Crank Torque: 0 99.5 46.6 N-m
Peak 30s (445 watts):
Duration: 0:30
Work: 13 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 214 m
Min Max Avg
Power: 372 583 445 watts
Cadence: 75 102 86 rpm
Speed: 22.1 31.6 25.4 kph
Pace 1:54 2:43 2:22 min/km
Hub Torque: 1.6 3.1 2.1 N-m
Crank Torque: 38.8 70.4 49.8 N-m
Peak 1min (422 watts):
Duration: 1:00
Work: 25 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 361 m
Min Max Avg
Power: 281 512 422 watts
Cadence: 73 131 87 rpm
Speed: 17.5 34.4 21.6 kph
Pace 1:45 3:26 2:47 min/km
Hub Torque: 1.1 3.2 2.5 N-m
Crank Torque: 21.5 61.1 47.6 N-m
Peak 2min (389 watts):
Duration: 2:00
Work: 46 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 1.279 km
Min Max Avg
Power: 254 481 389 watts
Cadence: 67 134 96 rpm
Speed: 19.6 58.5 38.2 kph
Pace 1:02 3:04 1:34 min/km
Hub Torque: 0.6 2.6 1.4 N-m
Crank Torque: 22 60.1 39.5 N-m
Peak 5min (355 watts):
Duration: 5:00
Work: 106 kJ
TSS: 9.2 (intensity factor 1.052)
Norm Power: 358
VI: 1.01
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 3.155 km
Min Max Avg
Power: 183 583 355 watts
Cadence: 75 147 100 rpm
Speed: 22.1 54.2 37.7 kph
Pace 1:06 2:43 1:35 min/km
Hub Torque: 0.5 3.1 1.2 N-m
Crank Torque: 13.3 70.4 34.7 N-m
Peak 10min (349 watts):
Duration: 10:00
Work: 209 kJ
TSS: 17.9 (intensity factor 1.036)
Norm Power: 352
VI: 1.01
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 6.615 km
Min Max Avg
Power: 150 1000 349 watts
Cadence: 43 159 102 rpm
Speed: 14.3 56.9 39.6 kph
Pace 1:03 4:12 1:31 min/km
Hub Torque: 0.4 4.8 1.2 N-m
Crank Torque: 0 157.1 33.4 N-m
Peak 20min (341 watts):
Duration: 20:00
Work: 409 kJ
TSS: 34.8 (intensity factor 1.022)
Norm Power: 347
VI: 1.02
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 13.305 km
Min Max Avg
Power: 0 1000 341 watts
Cadence: 43 159 102 rpm
Speed: 14.3 63.3 39.8 kph
Pace 0:57 4:12 1:30 min/km
Hub Torque: 0 4.8 1.1 N-m
Crank Torque: 0 157.1 32.6 N-m
Peak 30min (335 watts):
Duration: 30:00
Work: 602 kJ
TSS: 50.7 (intensity factor 1.007)
Norm Power: 342
VI: 1.02
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 20.335 km
Min Max Avg
Power: 0 865 335 watts
Cadence: 65 153 102 rpm
Speed: 17.5 63.3 40.6 kph
Pace 0:57 3:26 1:29 min/km
Hub Torque: 0 3.2 1.1 N-m
Crank Torque: 0 99.5 31.8 N-m
Peak 60min (290 watts):
Duration: 1:00:00 (1:07:00)
Work: 1042 kJ
TSS: 90.8 (intensity factor 0.953)
Norm Power: 324
VI: 1.12
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 36.715 km
Min Max Avg
Power: 0 1000 290 watts
Cadence: 43 159 101 rpm
Speed: 0 63.3 36.8 kph
Pace 0:57 0:00 1:38 min/km
Hub Torque: 0 4.8 1.0 N-m
Crank Torque: 0 157.1 27.8 N-m
Onnittelut tätäkin kautta huikeasta vedosta! On ollut seurata, kuinka kunto on noussut kohinan lailla pitkin kesää. Tuosta on hyvä jatkaa.
VastaaPoistaSiis on ollut hienoa seurata kunnon kehittymistä.
VastaaPoistaKiitos, kiitos. Palautusjuomat nautittu ja huomenna lenkkimeiningillä koittamaan yhteislähtöä. Tosta Lahtisesta ois ainesta tiimin ja tallipäällikkö on jo aikalailla vakikalustoa, joten pitäiskö meidän pitää syksyllä "hallituksen" kokous, jossa tallipäällikkö ja trihatlonisti otetaan tiimiin virallisesti jäseniksi ; )?
VastaaPoistaKannatetaan :-)
VastaaPoista