Tiimin mäkitykin innoittamana ja sääennusteen säestämänä sunnuntailenkki suuntautui poikkeuksellisesti Pyynikin maastoihin. Mäkitykki itse skippasi lenkin johonkin oletattomaan tekosyyhyn vedoten ; ). Saimme kuitenkin vahvistusta kevään kovaa treenanneesta Rantakaarilan puolisukeltajasta ja omasta vaimokkeesta.
Jo mennessä tapaamispaikkaan, näkötornin eturinnettä noustessa, oli aivan selvää, että eilisen jälkeisillä kintuilla ei mitään mainittavampaa tänään tehtäisi. Pari polkaisua putkelta ja tuntui, kuin lyijy olisi valunut reisiä pitkin. Ylhäällä puhuttiin ylväin sanoin, kuinka otettaisiin rauhallisesti ja ajeltaisiin vain fiilistellen. Näin aina. Tehomittari näytti reilua 700w, kun Alli ja Tappi lähtivät tuuttaamaan Varalan nousua ja jäin joka polkaisulla, joten ihan kevyeen fiilistelyyn ei jäänyt...
Enemmän tunnetta, kuin järkeä, eka veto oli sen verran reipas 463w/3min, että sillä ei turhia säästynyt lopputreeniin. Toisella teho tippui jo 430w:iin, kolmas karvan alle 400. Neljäs oli taysin täysin ponneton, enkä viidenteen saanut tsempattua kuin 375w. Siitä eteenpäin treenistä ei juuri vastaavaa hyötyä olisi, joten ajelin kuudennen kiekan rauhakseen vaimokkeen kanssa, joka todella sinnikkäästi vastustanut kiinniajamista. Sen jälkeen päivän kohokohtaan, eli munkkikahveille!
Väsymätön turbo-diesel, Tappi tietenkin sinnitteli 10 kierrosta..
Paluumatkalla tuli ohimennen puheeksi perinteinen ajatus mäen ajamisesta voimaharjoituksena. Tein nopeaa analyysiä omasta datastani, joten 100%:sti tätä ei muiden kohdalle voi tietenkään yleistää. Kovin käytetty voima kammella varsinaisten vetojen ajalta oli 86N/m (datassa näkyvä 119N/m on "loppukiristä", jonka ajoin viimeisen kiekan päätteeksi). Kovimman vedon keskiarvo oli 45N/m.
Kiriharjoituksissa, seisovissa starteissa (paikaltaan ylämäkeen ns. kaikki päällä) suurimmat väännöt ovat olleet luokkaa 220N/m. Powertap ei pysty mittaamaan, eikä tallentamaan hetkellistä maksimiarvoa, vaan sekunnin keskiarvon, joten todennäköisesti piikkivääntö on vielä jonkin verran suurempi.
Tämä tarkoittaa, että käytin noissa vedoissa hetkellisesti reilua kolmasosaa
ja keskimäärin noin kahdeksasosaa maksimivoimatasosta. Voiman (niinkuin se tieteellisessä kirjallisuudessa määritetään) kehittäminen vaatii noin 80% maksimaalisesta isometrisestä supistuksesta, ts. en missään vaiheessa ollut lähimainkaan sellaisella tasolla, missä voima sanottavasti kehittyisi tai se toisaalta olisi minkäänlainen suoritusta rajoittava tekijä.
Edit: linkki, jos joku haluaa tutustua vähän tarkempaan analyysiin asiasta: http://www.aboc.com.au/tips-and-hints/why-we-dont-use-strength-endurance-anymore
Vaikka siis tunne kintuissa viimeistä mäkeä noustessa on, että puristusta ei löydy ja voima loppuu kesken, ei siitä ole kyse, vaan rajoitteena on lihassolujen kyky tuottaa ATP:tä tarpeeksi nopeasti.
Reipas treeni ja hyvä fiilis aina tuollaisen lyhyen rykäisyn jälkeen. Kaikenlisäksi ajoituskin osui sään suhteen aivan nappiin.
mäkivetoja:
Duration: 42:34
Work: 628 kJ
TSS: 77.9 (intensity factor 1.054)
Norm Power: 337
VI: 1.37
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 20.593 km
Min Max Avg
Power: 0 1134 246 watts
Cadence: 30 188 84 rpm
Speed: 3.9 59 29.0 kph
Pace 1:01 15:23 2:04 min/km
Hub Torque: 0 4 1.2 N-m
Crank Torque: 0 119.8 29.0 N-m
Entire workout (198 watts):
Duration: 1:17:34 (2:25:44)
Work: 911 kJ
TSS: 110.3 (intensity factor 0.945)
Norm Power: 302
VI: 1.53
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 33.073 km
Min Max Avg
Power: 0 1134 198 watts
Cadence: 30 215 80 rpm
Speed: 0 59 25.6 kph
Pace 1:01 0:00 2:21 min/km
Hub Torque: 0 4.8 1.0 N-m
Crank Torque: 0 119.8 24.4 N-m
Peak 5s (1028 watts):
Duration: 0:05
Work: 5 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 57 m
Min Max Avg
Power: 811 1134 1028 watts
Cadence: 84 111 99 rpm
Speed: 34.7 43.7 40.1 kph
Pace 1:22 1:44 1:30 min/km
Hub Torque: 2.2 3.6 3.1 N-m
Crank Torque: 69.7 119.8 100.6 N-m
Peak 10s (873 watts):
Duration: 0:10
Work: 8 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 119 m
Min Max Avg
Power: 668 1134 873 watts
Cadence: 84 114 106 rpm
Speed: 34.7 44.5 42.1 kph
Pace 1:21 1:44 1:26 min/km
Hub Torque: 1.8 3.6 2.5 N-m
Crank Torque: 55.9 119.8 80.9 N-m
Peak 20s (801 watts):
Duration: 0:20
Work: 16 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 226 m
Min Max Avg
Power: 371 1134 801 watts
Cadence: 82 114 102 rpm
Speed: 31.6 44.5 40.2 kph
Pace 1:21 1:54 1:29 min/km
Hub Torque: 1.4 3.6 2.4 N-m
Crank Torque: 43.2 119.8 75.6 N-m
Peak 30s (618 watts):
Duration: 0:30
Work: 18 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 260 m
Min Max Avg
Power: 366 757 618 watts
Cadence: 75 113 90 rpm
Speed: 24.3 45.1 30.8 kph
Pace 1:20 2:28 1:57 min/km
Hub Torque: 1.1 3.2 2.5 N-m
Crank Torque: 46.6 83 65.6 N-m
Peak 1min (509 watts):
Duration: 1:00
Work: 30 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 514 m
Min Max Avg
Power: 272 757 509 watts
Cadence: 71 114 90 rpm
Speed: 22.6 45.1 30.5 kph
Pace 1:20 2:39 1:58 min/km
Hub Torque: 1 3.2 2.1 N-m
Crank Torque: 25.5 83 54.8 N-m
Peak 2min (464 watts):
Duration: 2:01
Work: 56 kJ
TSS: n/a
Norm Power: n/a
VI: n/a
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 901 m
Min Max Avg
Power: 272 757 464 watts
Cadence: 71 114 88 rpm
Speed: 18.6 39.7 26.8 kph
Pace 1:31 3:14 2:14 min/km
Hub Torque: 1 3.5 2.1 N-m
Crank Torque: 25.5 83 50.7 N-m
Peak 5min (340 watts):
Duration: 5:01
Work: 102 kJ
TSS: 13.1 (intensity factor 1.25)
Norm Power: 400
VI: 1.18
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 2.62 km
Min Max Avg
Power: 0 757 340 watts
Cadence: 48 149 90 rpm
Speed: 18 59 31.3 kph
Pace 1:01 3:20 1:55 min/km
Hub Torque: 0 3.5 1.5 N-m
Crank Torque: 0 83 36.5 N-m
Peak 10min (322 watts):
Duration: 10:01
Work: 193 kJ
TSS: 22.9 (intensity factor 1.172)
Norm Power: 375
VI: 1.16
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 4.934 km
Min Max Avg
Power: 0 672 322 watts
Cadence: 53 183 89 rpm
Speed: 15.9 51.7 29.6 kph
Pace 1:10 3:46 2:02 min/km
Hub Torque: 0 3.7 1.5 N-m
Crank Torque: 0 108.9 35.7 N-m
Peak 20min (269 watts):
Duration: 20:01
Work: 322 kJ
TSS: 38.3 (intensity factor 1.071)
Norm Power: 343
VI: 1.27
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 10.078 km
Min Max Avg
Power: 0 672 269 watts
Cadence: 36 183 87 rpm
Speed: 14.5 54 30.2 kph
Pace 1:07 4:08 1:59 min/km
Hub Torque: 0 3.7 1.3 N-m
Crank Torque: 0 108.9 30.4 N-m
Peak 30min (270 watts):
Duration: 30:01
Work: 486 kJ
TSS: 61 (intensity factor 1.104)
Norm Power: 353
VI: 1.31
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 14.731 km
Min Max Avg
Power: 0 757 270 watts
Cadence: 36 188 85 rpm
Speed: 9.7 54 29.5 kph
Pace 1:07 6:11 2:02 min/km
Hub Torque: 0 3.7 1.3 N-m
Crank Torque: 0 108.9 31.0 N-m
Peak 60min (221 watts):
Duration: 1:00:26 (2:08:15)
Work: 794 kJ
TSS: 95.5 (intensity factor 0.993)
Norm Power: 318
VI: 1.44
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 26.835 km
Min Max Avg
Power: 0 1134 221 watts
Cadence: 30 215 81 rpm
Speed: 0 59 26.6 kph
Pace 1:01 0:00 2:15 min/km
Hub Torque: 0 4.8 1.2 N-m
Crank Torque: 0 119.8 27.0 N-m
Juu ja todellakin tuuttasin ekana Varalan nousuun voimieni tunnossa, jossa tunnossa mäen päällä kilisi 20 pennin vanha pajatso tyhjäksi. Loppu oli sitten vanhan 240 riisseli mersaideksen tumman puhuvaa usvaa vailla oikeita tehoja Santun mennessä menojaan. Ainoa kunnollinen motivaatio itselle noissa lisenssikasakilpalähdöissä on ajaa joskus kilpaa Rosendahl GP:ssä ja tänään tuli tunne että motivaatiota riittää. Ei nimittäin tällä yläotteeseen pakottavalla isoksi turvonneella mahalla tarvitse kuvitella osallistuvansa. Tarviskohan asialle tehdä jotain ennen ensi kesää, kun ei luovuttaakaan tee mieli. Tässä tullaan omaan WBR Riderin ydinkohtaan...
VastaaPoistaPerhana, jalat täällä olikin jo niksnaks ja nyt taittui sitten henkinenkin selkäranka. Ei kai auta kun kuntopyörää pyöritellä vielä tässä iltasella sen verran että ensi viikolla saisi jotain treenin kaltaistakin aikaiseksi. Tää viikko oli tuntimääriltään / kerroiltaan aika pohjanoteeraus pitkästä aikaa.
VastaaPoista