sunnuntai 17. kesäkuuta 2012

Tyhjillä kintuilla Pyynikkiä munkkikahvifocuksella

Tiimin mäkitykin innoittamana ja sääennusteen säestämänä sunnuntailenkki suuntautui poikkeuksellisesti Pyynikin maastoihin. Mäkitykki itse skippasi lenkin johonkin oletattomaan tekosyyhyn vedoten ; ). Saimme kuitenkin vahvistusta kevään kovaa treenanneesta Rantakaarilan puolisukeltajasta ja omasta vaimokkeesta.

Jo mennessä tapaamispaikkaan, näkötornin eturinnettä noustessa, oli aivan selvää, että eilisen jälkeisillä kintuilla ei mitään mainittavampaa tänään tehtäisi. Pari polkaisua putkelta ja tuntui, kuin lyijy olisi valunut reisiä pitkin. Ylhäällä puhuttiin ylväin sanoin, kuinka otettaisiin rauhallisesti ja ajeltaisiin vain fiilistellen. Näin aina. Tehomittari näytti reilua 700w, kun Alli ja Tappi lähtivät tuuttaamaan Varalan nousua ja jäin joka polkaisulla, joten ihan kevyeen fiilistelyyn ei jäänyt...

Enemmän tunnetta, kuin järkeä, eka veto oli sen verran reipas 463w/3min, että sillä ei turhia säästynyt lopputreeniin. Toisella teho tippui jo 430w:iin, kolmas karvan alle 400. Neljäs oli taysin täysin ponneton, enkä viidenteen saanut tsempattua kuin 375w. Siitä eteenpäin treenistä ei juuri vastaavaa hyötyä olisi, joten ajelin kuudennen kiekan rauhakseen vaimokkeen kanssa, joka todella sinnikkäästi vastustanut kiinniajamista. Sen jälkeen päivän kohokohtaan, eli munkkikahveille!

Väsymätön turbo-diesel, Tappi tietenkin sinnitteli 10 kierrosta..

Paluumatkalla tuli ohimennen puheeksi perinteinen ajatus mäen ajamisesta voimaharjoituksena. Tein nopeaa analyysiä omasta datastani, joten 100%:sti tätä ei muiden kohdalle voi tietenkään yleistää. Kovin käytetty voima kammella varsinaisten vetojen ajalta oli 86N/m (datassa näkyvä 119N/m on "loppukiristä", jonka ajoin viimeisen kiekan päätteeksi). Kovimman vedon keskiarvo oli 45N/m.

Kiriharjoituksissa, seisovissa starteissa (paikaltaan ylämäkeen ns. kaikki päällä) suurimmat väännöt ovat olleet luokkaa 220N/m. Powertap ei pysty mittaamaan, eikä tallentamaan hetkellistä maksimiarvoa, vaan sekunnin keskiarvon, joten todennäköisesti piikkivääntö on vielä jonkin verran suurempi. 
Tämä tarkoittaa, että käytin noissa vedoissa hetkellisesti reilua kolmasosaa
 ja keskimäärin noin kahdeksasosaa maksimivoimatasosta. Voiman (niinkuin se tieteellisessä kirjallisuudessa määritetään) kehittäminen vaatii noin 80% maksimaalisesta isometrisestä supistuksesta, ts. en missään vaiheessa ollut lähimainkaan sellaisella tasolla, missä voima sanottavasti kehittyisi tai se toisaalta olisi minkäänlainen suoritusta rajoittava tekijä.

Edit: linkki, jos joku haluaa tutustua vähän tarkempaan analyysiin asiasta: http://www.aboc.com.au/tips-and-hints/why-we-dont-use-strength-endurance-anymore

Vaikka siis tunne kintuissa viimeistä mäkeä noustessa on, että puristusta ei löydy ja voima loppuu kesken, ei siitä ole kyse, vaan rajoitteena on lihassolujen kyky tuottaa ATP:tä tarpeeksi nopeasti.

Reipas treeni ja hyvä fiilis aina tuollaisen lyhyen rykäisyn jälkeen. Kaikenlisäksi ajoituskin osui sään suhteen aivan nappiin.



 mäkivetoja:
    Duration:      42:34
    Work:          628 kJ
    TSS:           77.9 (intensity factor 1.054)
    Norm Power:    337
    VI:            1.37
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      20.593 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    1134    246     watts
    Cadence:         30    188    84     rpm
    Speed:           3.9    59    29.0     kph
    Pace             1:01    15:23    2:04     min/km
    Hub Torque:      0    4    1.2     N-m
    Crank Torque:    0    119.8    29.0     N-m

Entire workout (198 watts):
    Duration:      1:17:34 (2:25:44)
    Work:          911 kJ
    TSS:           110.3 (intensity factor 0.945)
    Norm Power:    302
    VI:            1.53
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      33.073 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    1134    198     watts
    Cadence:         30    215    80     rpm
    Speed:           0    59    25.6     kph
    Pace             1:01    0:00    2:21     min/km
    Hub Torque:      0    4.8    1.0     N-m
    Crank Torque:    0    119.8    24.4     N-m

Peak 5s (1028 watts):
    Duration:      0:05
    Work:          5 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      57 m
        Min    Max    Avg
    Power:           811    1134    1028     watts
    Cadence:         84    111    99     rpm
    Speed:           34.7    43.7    40.1     kph
    Pace             1:22    1:44    1:30     min/km
    Hub Torque:      2.2    3.6    3.1     N-m
    Crank Torque:    69.7    119.8    100.6     N-m

Peak 10s (873 watts):
    Duration:      0:10
    Work:          8 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      119 m
        Min    Max    Avg
    Power:           668    1134    873     watts
    Cadence:         84    114    106     rpm
    Speed:           34.7    44.5    42.1     kph
    Pace             1:21    1:44    1:26     min/km
    Hub Torque:      1.8    3.6    2.5     N-m
    Crank Torque:    55.9    119.8    80.9     N-m

Peak 20s (801 watts):
    Duration:      0:20
    Work:          16 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      226 m
        Min    Max    Avg
    Power:           371    1134    801     watts
    Cadence:         82    114    102     rpm
    Speed:           31.6    44.5    40.2     kph
    Pace             1:21    1:54    1:29     min/km
    Hub Torque:      1.4    3.6    2.4     N-m
    Crank Torque:    43.2    119.8    75.6     N-m

Peak 30s (618 watts):
    Duration:      0:30
    Work:          18 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      260 m
        Min    Max    Avg
    Power:           366    757    618     watts
    Cadence:         75    113    90     rpm
    Speed:           24.3    45.1    30.8     kph
    Pace             1:20    2:28    1:57     min/km
    Hub Torque:      1.1    3.2    2.5     N-m
    Crank Torque:    46.6    83    65.6     N-m

Peak 1min (509 watts):
    Duration:      1:00
    Work:          30 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      514 m
        Min    Max    Avg
    Power:           272    757    509     watts
    Cadence:         71    114    90     rpm
    Speed:           22.6    45.1    30.5     kph
    Pace             1:20    2:39    1:58     min/km
    Hub Torque:      1    3.2    2.1     N-m
    Crank Torque:    25.5    83    54.8     N-m

Peak 2min (464 watts):
    Duration:      2:01
    Work:          56 kJ
    TSS:           n/a
    Norm Power:    n/a
    VI:            n/a
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      901 m
        Min    Max    Avg
    Power:           272    757    464     watts
    Cadence:         71    114    88     rpm
    Speed:           18.6    39.7    26.8     kph
    Pace             1:31    3:14    2:14     min/km
    Hub Torque:      1    3.5    2.1     N-m
    Crank Torque:    25.5    83    50.7     N-m

Peak 5min (340 watts):
    Duration:      5:01
    Work:          102 kJ
    TSS:           13.1 (intensity factor 1.25)
    Norm Power:    400
    VI:            1.18
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      2.62 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    757    340     watts
    Cadence:         48    149    90     rpm
    Speed:           18    59    31.3     kph
    Pace             1:01    3:20    1:55     min/km
    Hub Torque:      0    3.5    1.5     N-m
    Crank Torque:    0    83    36.5     N-m

Peak 10min (322 watts):
    Duration:      10:01
    Work:          193 kJ
    TSS:           22.9 (intensity factor 1.172)
    Norm Power:    375
    VI:            1.16
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      4.934 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    672    322     watts
    Cadence:         53    183    89     rpm
    Speed:           15.9    51.7    29.6     kph
    Pace             1:10    3:46    2:02     min/km
    Hub Torque:      0    3.7    1.5     N-m
    Crank Torque:    0    108.9    35.7     N-m

Peak 20min (269 watts):
    Duration:      20:01
    Work:          322 kJ
    TSS:           38.3 (intensity factor 1.071)
    Norm Power:    343
    VI:            1.27
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      10.078 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    672    269     watts
    Cadence:         36    183    87     rpm
    Speed:           14.5    54    30.2     kph
    Pace             1:07    4:08    1:59     min/km
    Hub Torque:      0    3.7    1.3     N-m
    Crank Torque:    0    108.9    30.4     N-m

Peak 30min (270 watts):
    Duration:      30:01
    Work:          486 kJ
    TSS:           61 (intensity factor 1.104)
    Norm Power:    353
    VI:            1.31
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      14.731 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    757    270     watts
    Cadence:         36    188    85     rpm
    Speed:           9.7    54    29.5     kph
    Pace             1:07    6:11    2:02     min/km
    Hub Torque:      0    3.7    1.3     N-m
    Crank Torque:    0    108.9    31.0     N-m

Peak 60min (221 watts):
    Duration:      1:00:26 (2:08:15)
    Work:          794 kJ
    TSS:           95.5 (intensity factor 0.993)
    Norm Power:    318
    VI:            1.44
    Pw:HR:          n/a
    Pa:HR:          n/a
    Distance:      26.835 km
        Min    Max    Avg
    Power:           0    1134    221     watts
    Cadence:         30    215    81     rpm
    Speed:           0    59    26.6     kph
    Pace             1:01    0:00    2:15     min/km
    Hub Torque:      0    4.8    1.2     N-m
    Crank Torque:    0    119.8    27.0     N-m

2 kommenttia:

  1. Juu ja todellakin tuuttasin ekana Varalan nousuun voimieni tunnossa, jossa tunnossa mäen päällä kilisi 20 pennin vanha pajatso tyhjäksi. Loppu oli sitten vanhan 240 riisseli mersaideksen tumman puhuvaa usvaa vailla oikeita tehoja Santun mennessä menojaan. Ainoa kunnollinen motivaatio itselle noissa lisenssikasakilpalähdöissä on ajaa joskus kilpaa Rosendahl GP:ssä ja tänään tuli tunne että motivaatiota riittää. Ei nimittäin tällä yläotteeseen pakottavalla isoksi turvonneella mahalla tarvitse kuvitella osallistuvansa. Tarviskohan asialle tehdä jotain ennen ensi kesää, kun ei luovuttaakaan tee mieli. Tässä tullaan omaan WBR Riderin ydinkohtaan...

    VastaaPoista
  2. Perhana, jalat täällä olikin jo niksnaks ja nyt taittui sitten henkinenkin selkäranka. Ei kai auta kun kuntopyörää pyöritellä vielä tässä iltasella sen verran että ensi viikolla saisi jotain treenin kaltaistakin aikaiseksi. Tää viikko oli tuntimääriltään / kerroiltaan aika pohjanoteeraus pitkästä aikaa.

    VastaaPoista