maanantai 11. kesäkuuta 2012

Matkalla ministerin kanssa

Sunnuntai-aamu koitti vilakkana, mutta toivoa täynnä. Sääennuste oli koko ajan kehittynyt parempaan suuntaan ja asfaltti oli selvästi kuivamaan päin yön jäljiltä. Päivän ohjelmassa oli 217km @34kmh eli Pitkä Pirkka tamperelaisittain. Koska koskaan aiemmin ei ollut tullut noin pitkää matkaa ajettua niin tämä happening oli kelvannut tekosyyksi koko edeltävän viikon kestäneeseen keventelyyn (=pakoiluun treeneistä).

Rullailin kotoa lähtöpaikalle ja taktiset kuviot sovittiin ennen lähtöä vetovastuussa olleiden Kanuunoiden kesken. Omaksi roolikseni osui alkuun luukkumiehen paikka, joka takasikin rivakan startin koska telaketjua pyörittänyt vetoryhmä veti alkuun varsin hanakasti ja luukkumiehenä kun ei päässyt kunnon peesistä nauttimaan niin sai tehdä töitä vähän enemmän. Tämä ei ollut ollenkaan hullumpi juttu koska pian lähdön jälkeen alkoi tulla vettä niskaan ja pelipaikka missä sai lämmöt ylös eikä joutunut nielemään muiden takarenkaista roiskuvaa vettä ei ollut huonoimmasta päästä. Lisäbonuksena WBR-veli Tappi joutui kerrankin ajelemaan meikäläisen peesissä kohtuu pitkän tovin, milloinkahan tämä olisi edellisen kerran tapahtunut ja tuleeko koskaan uudelleen tapahtumaankaan...

Ylöjärven nurkilla "luukku" avattiin ja vetoryhmään päästettiin lisää kuskeja. Tästä seurasi odotetusti vähän häröilyä, mutta varsin siististi porukka ajoi märällä kelillä ja vauhti pysyi hyvänä. Noilla nurkin yritettiin jakaa porukkaa myös kahteen telaketjuun Esa S:n kanssa, mutta eihän siitä mitään tullut kun eturyhmään tarkoituksella jätetty pikkurako pelästytti osan kuskeista jotka kirivät takaryhmästä eturyhmään sellaisella vimmalla että olisi luullut todellisen hädän olleen kyseessä. Jossain 30km nurkilla sitten mukana ollut urheileva ministerimme otti aika-ajopyörällään toisen parijonon piikkipaikan ja siitä eteenpäin kyyti oli pitkän aikaa hyvin tasaista, kiitos Stubbin erinomaisen tasaisen vedon. Omakin ajo siinä keveni kun pääsi ajamaan normaalissa hitaasti pyörivässä parijonossa eikä paimentamaan muita.



Alun sadekuuron jälkeen keli oli tasaisen vaihtelevaa ja vähän ennen Hämeenkyrön taukoa (@85km?) oli reissun tiukimmat paikat: vasen käsi meinasi hyytyä kylmään ja märkään (osin myös huonon asfaltin tärytykseen) ja tunto meinasi kadota ranteesta sormiin asti. Etuvaihtajan operointi kädellä oli silkka mahdottomuus, josko ei sitä tuossa vaiheessa tarvittukaan. Taukojumppa Hämeenkyrössä onneksi palautti tunnon käteen eikä tarvinnut alkaa sitä vauhdissa amputoimaan.

Hämeenkyrön jälkeen porukasta irtautui sovitusti n. 15 kuskin irtiajoryhmä, mukana myös Tappi, jonka tehtävä oli noutaa koko porukalle Kurusta energiapatukat. Oma jalka ei ollut ripeän alun jäljiltä ylettömän virkeä ja pitkä matka mietitytti sen verran, että jäin löysäilemään pääjoukon leppoisan tasaiseen kyytiin. Matka olikin eleetöntä pitkän tovin, Kurussa pidettiin hyvin lyhyt puskapissatauko ja sama vähän pidempänä Muroleessa.

Muroleen mäissä oli kukkakepin suht helppoa ajella koska ne noustiin hyvin rauhallisesti, jotta raavaampien kuskien tippumisesta ei ollut riskiä. Mäkijakson loppupuolella alkoi myös siihen asti erinomaisesti vetäneen ministerin jalkaa ilmeisesti painamaan koska vauhti romahti etenkin ylämäissä ja omatkin sykkeet tipahtivat siinä reippaasti. Onneksi aurinko alkoi paistamaan samoihin aikoihin ja asfaltti oli vaihteeksi kuivaa joten kevyeksi sunnuntaiajeluksi muuttunut kuntoajo ei alkuun vielä pahasti harmittanut.

Vauhti kuitenkin jatkoi vain hidastumistaan ja lisäksi jonon perällä mihin olimme Tapin kanssa kierrossa pyörähtäneet alkoi kuminauha-efekti olla huimaa. Huolimatta selvistä raioista edellisiin joutui ylämäissäkin tekemään yhtämittaa tehojarrutuksia. Harmitus sen kuin kasvoi ja odotus siitä, että pistettäisiin taas vetorinki pyörimään ja vauhti palautuisi. Näin ei kuitenkaan käynyt vaan lopussa vauhti oli sitä luokkaa että ylämäissä ei enää menty edes klassikkoa polkevista hybridikuskeista kunnolla ohitse...Tasamaalla onneksi oli vielä sen verran vauhtia, että ei jääty muiden tientukkeeksi. Turhapa tuosta toki näin jälkikäteen rutista, olisihan tuolloin voinut omaakin ajoa lähteä ajamaan jos olisi tahtoa ja jalkaa riittänyt.

Lopun himmailun seurauksena maaliin rullailtiin hyvässä hapessa ja aurinkoisessa kelissä. Keskari jäi nippanappa 34kmh puolelle. Ajoaikaa kertyi onneksi sen verran että riitti lähes pelastamaan koko viikon ajoaikasaldon.     

Ministerin kuvaus samasta reissusta (http://www.alexstubb.com/fi/blog/1937/) täydentäköön ylläolevaa toisesta perspektiivistä. Selvyyden vuoksi, ministeri on kyllä rautaisessa kunnossa, mutta ihmehän tuo olisi ollut jos ei olisi lopussa alkanut jalkaa painamaan.

10 kommenttia:

  1. Yhteenvetona siis: kunto huima, vauhti liian hidas ;). Täytyy myöntää, että pariin otteeseen tässä kevään mittaan kävi jo harmittamaan, etten uskaltanut ilmoittautua tuonne ja vaikkei keli ihan optimaalinen ollutkaan ja ajohinkuakin olisi selvästi ollut naksun-pari enemmän, niin hienolta tapahtumalta kuulostaa.

    Elokuun loppupuolellahan olisi Myllyn Pyöräily, pisin matka 300km...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kaikkihan on toki suhteellista, mutta kyllähän tuo yllättävänkin rauhallinen retki oli ja rasitus ei missään kohdassa ollut lähimainkaan kovimpien WBR-yhteislenkuroiden tasolla (Tapilla ehkä irtiotossa oli toisin?). Jotain kertoo kai se, että pahiten kipeytyi ylemmät olkavarret ja nekin luultavasti sen takia, että lopun vauhti oli niin hiljainen jotta käsille tuli liikaa painoa ;=)

      Kyllä toi sai nyt riittää pitkäksi lenkiksi, mieluummin lyhyempää ja rivakampaa. Ultrajolkottelu sitten erikseen eri miehille.

      Poista
  2. Markuksen analyysi osuu kohdilleen ja nimenomaan lopussa olisi ollut hyvä pistää vetoketju pyörimään, kun loppuvauhti oli sitä vaille valmis ettei joku hybridi tms mennyt ohi.

    Kaiken kaikkiaan jäi ihan kohtuu hyvä maku reissusta kunhan sen ottaa puhtaasti pitkänä PK lenkkinä. Vajaa 50km hatka oli itselle päivän pelastus ja se oli sitten ihan koko ajan VK:ta. Siinä toimi vetoketju oikein mallikkaasti ja vauhti oli mukavasti. En tiennyt aluksi tuosta sopimuksesta että veto kestää vain Kurun taukopaikalle ja mietin että Muroleen jälkeiset mäet hatkavauhdilla voi olla aika kovaa. Tosin päätin että ekana en tipu, jos maaliin asti mennään samaa vauhtia :-). Ja päivän pelastuksella tarkoitan, että en ihan ymmärtänyt tuota ideaa yhdestä vetomiehestä, kun nimenomaan noiden PKK Pirkka -letkojen hienous on se että kaikki halukkaat saavat vetää vetoketjussa. Siihen olisi ihan helposti voinut järjestää selkeällä ohjeistuksella vetoketjuryhmän, mutta lennosta sellaisen ohjeistaminen ei tietenkään ihan helposti onnistu.

    Ensi vuodelle ehdottomasti 36+ keskarityhmä.

    Myllyn pyöräilyn Route 300 on näillä näkymin ohjelmassa oli siinä järkeä tahi ei.

    Ja tänään on sitten Säijässä vetoloiset, kuten pitkän su palauttavan lenkin jälkeen kuuluu ollakin.

    VastaaPoista
  3. Jani laittoi just viestiä ja houkutteli perjantain yöpirkkaan aika-ajopyörillä. Oishan se aika mielenkiintoinen ajatus vetää punakone-letkaa koko klassikkopirkka.

    VastaaPoista
  4. Ajatuksena ihan loistava, mutta en millään viitsisi maksaa 45 jöröä tuosta mahdollisuudesta ja toisaalta olen sen verran ollut mukana järjestelemässä erilaisia urheilutapahtumia, että moraali ei anna myöden mennä pummilla.

    VastaaPoista
  5. Oli omissakin pohteissa tuo yöpirkka, mutta Tapin kommentin jälkeen ajatus kyllä alkoi tuntua aika pöhköltä. 45 eeroa ilman muuta vastinetta kuin lepattava numerolappu, mitsku ja ajoseura ei vaan tunnu reilulta diililtä. Mieluummin kokeillaan järkätä tuo viimeinen kuntoon omin voimin ja mennään joku sopiva lenkura telaketjua / vuorovetoa reippaammin?

    VastaaPoista
  6. Yriteltiin, Tappi,kyllä sulle tarjoilla sitä 36+ vauhtia siinä Hämeenkyrön kohdilla, mutta ei maistunut. Lopputuloksena kaikki jäi tappiolle, kun meillä tippui keskarit alle 36 ja sulla jäi loppu tyhjäkäynnille ;)

    Tulitko muuten perjantai-iltana Säijän lenkillä vastaan kun olin ulkoiluttamassa Envejä? Siis mä olin se, joka haisi tuoreelle hiilikuidulle.

    VastaaPoista
  7. Huomasin, kun paahititte ohi omana ryhmänä mutta en arvannut lähteä teidän sekaan pyöriin kun ajattelin että ette sinne pahemmin pystypyöräilijöitä halua vaivoiksi. Ja kun en ollut edes ihan varma, että ketä siinä oli :-). Vauhdista aavistelin kyllä että naapurikylän nistejä ne varmaan on.

    Juu perjantaina kävin iltapyörittelyllä Säijässä ja hiilikuitu suorastaan pöllysi kun tulit nuolena vastaan. Taitaa olla kilpavarustelu kiihkeimmillään siellä teidän porukassa.

    VastaaPoista
  8. Joo, onhan se vähän eri dynamiikkaa. Tempopyörillä kun pakkaa olla tien tukkona ja jarruna ylämäissä ja taas alamäissä saa jarrutella, ettei aja kippurasarvien yli. Ens vuonna tempopyörällä remmiin? Litmanen jo eilen mehusteli uintitreeneissä, notta pitäisiköhän joku vuosi vetää tuo pitkä Pirkka oikeesti maksimeilla ilman taukoja sun muita. Tuntuu kilpavarustelu pahenevan vuosi vuodelta ...

    VastaaPoista
  9. Seuraavana vuonna sitten kaikilla nojakkipyörät katteilla ja vauhtia tulee taas ilmaiseksi? Vaikka itselläkin on kuitua alla perinteisen teräsputken sijaan, niin sen verran perinteiden kannattajaksi tunnustaudun, että tälläiset tapahtumat ajetaan niillä välineillä mitä UCI suuressa viisaudessaan on kokenut hyväksi maantiekilpailujen yhteislähtöihin. No oikee syyhän tähän rutinaan on toki perinteinen fillarikateus kun katselee teidän muiden kalliilta ja nopeilta haisevia tt-pelejä ;=) Onneksi vaimolla ja lompsalla on tähän asiaan varma näkemys niin ei tartte liikaa aikaa käyttää haaveiluun.

    VastaaPoista