Syyskelin antaessaan parastaan, lohkaisin investoinnin sisäharjoitusvarustuksen päivitykseen. Tacx:n vanha traineri saa olla vähän pysyvämmin Haikan spinningstudiolla (mikäli studiota ylläpitävä familjen Tappi ei pistä pahaksi) ja kotiin tilalle tuli Samulta korkeainertiainen Cycleopsin SuperMagneto Pro. Pienen pöytähyrrän tilalle löytyi Bauhausin poistomyynneistä reilun kokoinen ja tehoinen lattiatuuletin.
Pääsin duunireissusta kotiin vähän kuuden jälkeen ja väsy meinasi iskeä päälle, mutta harjoitusohjelma muistutti säälimättömästi, että jotain on tehtävä, joten pienen taistelun jälkeen vaihdoin TT-pyörän levykiekkoon hieman edukkaamman tuubin (tarkoittaa, että tota tehomittarikiekkoa saa nyt myös lainaksi) ja hyppäsin kulkimen selkään.
Ja oi, oi, mikä fiilis. Trainerin inertiaa (korkea inertia=luonnollinen ajotuntuma) voi arvioida sillä, kuinka kauan vauhtipyörän hidastuminen kestää. Supermagneto jaksoi pyörittää takarengasta loputtoman tuntuisesti. 40kmh vauhdista pysähdyksiin lähes minuutin. Taxcin vastaava arvo oli lähempänä viittä, kuin kymmentä sekuntia, joka on tosi jees, jos harjoittelee suopyöräilyn mm-kisoihin, mutta muuten aika tuskaista.
Tuohon lisäksi tuuletin, jonka ansioista en puolentoista tunnin treenin jälkeen seissyt hikilammikossa, vaan olo oli ihan inhimillinen ja selvisin kahdella 0.75l pullolla juomaa.
Ohjelmassa oli tunnin mittainen vk-pätkä. Katselin töllöä ja makoilin extensioneilla pyyhkeen päällä, enkä katsellut sen kummemmin mittaria ennen kuin puolen tunnin kohdalla ja totesin ajaneeni aika reippaasti yli tavoitetehon ihan huomaamatta. Tällä setupilla saattaa sisäpyöräilystä jopa paikkapaikoin saada kiksejä (kaikki siis suhteellista toki ja juuri nyt, kun kontrasti vanhaan on suurimmillaan, saatan sortua hitusen liioitteluun).
Loppuverran virittelin ja vääntelin ajoasentoa. Ensi kesäksi on tavoite tiputtaa CdA:ta (ilmanvastuskerroin) asento- ja varustemuutoksilla 0.2 m2 verran, joka tempoilijoiden nyrkkisäännöillä tarkoittaa karkeasti 20w tehoa tai 2 sekuntia kilometrille "ilmaista" vauhtia. Oisko kellään suhteita Otaniemen tuulitunnelilabraan, tietäisin heti kohta ainakin kaksi lähtijää : )?
Päivän numerot:
Interval:
Duration: 1:00:19
Work: 1118 kJ
TSS: 83.6 (intensity factor 0.912)
Norm Power: 310
VI: 1
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 45.183 km
Min Max Avg
Power: 16 404 309 watts
Cadence: 59 186 92 rpm
Speed: 32.9 50.8 44.9 kph
Pace 1:11 1:49 1:20 min/km
Hub Torque: 0 1.1 0.8 N-m
Crank Torque: 0 48 32.3 N-m
Entire workout (248 watts):
Duration: 1:43:28 (1:43:32)
Work: 1539 kJ
TSS: 114.1 (intensity factor 0.815)
Norm Power: 277
VI: 1.12
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 68.194 km
Min Max Avg
Power: 0 404 248 watts
Cadence: 30 186 88 rpm
Speed: 0 50.8 39.5 kph
Pace 1:11 0:00 1:31 min/km
Hub Torque: 0 1.3 0.7 N-m
Crank Torque: 0 53.8 26.9 N-m
Peak 10min (335 watts):
Duration: 10:00
Work: 200 kJ
TSS: 16.1 (intensity factor 0.984)
Norm Power: 335
VI: 1
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 7.761 km
Min Max Avg
Power: 273 394 335 watts
Cadence: 82 119 101 rpm
Speed: 45.2 49.5 46.5 kph
Pace 1:13 1:20 1:17 min/km
Hub Torque: 0.7 1 0.9 N-m
Crank Torque: 26 42.3 31.6 N-m
Peak 20min (328 watts):
Duration: 20:00
Work: 393 kJ
TSS: 31.1 (intensity factor 0.966)
Norm Power: 328
VI: 1
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 15.384 km
Min Max Avg
Power: 262 394 328 watts
Cadence: 78 119 93 rpm
Speed: 42.6 49.5 46.1 kph
Pace 1:13 1:25 1:18 min/km
Hub Torque: 0.7 1 0.9 N-m
Crank Torque: 26 42.3 34.1 N-m
Peak 30min (319 watts):
Duration: 30:00
Work: 574 kJ
TSS: 44.4 (intensity factor 0.942)
Norm Power: 320
VI: 1
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 22.684 km
Min Max Avg
Power: 16 394 319 watts
Cadence: 59 186 88 rpm
Speed: 32.9 49.5 45.3 kph
Pace 1:13 1:49 1:20 min/km
Hub Torque: 0.1 1 0.8 N-m
Crank Torque: 0 48 34.8 N-m
Peak 60min (309 watts):
Duration: 1:00:00
Work: 1113 kJ
TSS: 83.3 (intensity factor 0.913)
Norm Power: 310
VI: 1
Pw:HR: n/a
Pa:HR: n/a
Distance: 44.968 km
Min Max Avg
Power: 16 404 309 watts
Cadence: 59 186 92 rpm
Speed: 32.9 50.8 44.9 kph
Pace 1:11 1:49 1:20 min/km
Hub Torque: 0.1 1.1 0.8 N-m
Crank Torque: 0 48 32.4 N-m
Kyllä noilla vermeillä saa taas napsun lisää motivaatiota takven pimeisiin iltatreeneihin.
VastaaPoistaSuoritin kahden lepopäivän jälkeen tuota samaa autuutta 30min VK:na + verrat. Kotiuduin Helsingistä ja otin kunnon "päikkärit". Sitten saikin tehdä töitä ihan tosissaan, että pääsi pyörän päälle. Kulku oli sinällään ihan jees alku herättelyn jälkeen. Oli kyllä lähellä ettei tullut lepiä.
Oho, Santulla on kyllä nyt sekaisin vuodenajat. Ei oo joulu vielä tullu. Tässä kohtaa pitäisi vielä vaan laatia lahjalistoja eikä vastaanottaa tollasia paketteja 1 per viikko tahdilla ;=)
VastaaPoistaKaikkea alkaa omallekin listalle kertymään, onneksi vapaat varat sen verran vähissä että jää kyllä browserilla kuolaamisen asteelle nämä haaveet.
Taas ollut reippaansorttinen työviikko (tulostakin kyllä tullut sen verran että perjantaina voi pullon korkata!), joten lyhyiksi on jääneet harkat ja ulos en ole päässyt. 2x3x3min lyhyehköillä palautuksilla on ollut ohjelmassa ma ja tänään. Kokeillaan nyt näitä vaihteeksi vk-vetojen sijaan, ei kai haitaksi tässä kohtaa kautta vaikka mitä tekis.
Tässä kohtaa voi mun mielestä hyvin soveltaa johtaja Litmasen oppia, että jos nämä pyöräilyyn sijoitetut hilut alkavat tuntua isoilta summilta, niin ainahan voi harkita lajinvaihtoa esim. purjehdukseen tai vaikka moottoripyöräilyyn. :-)
VastaaPoistaNäinhän se pitäisi nähdä. Kai tässä rasitteena on tausta juoksussa, siinä kun investoinneiksi riitti lenkkarit kerran kauteen tms. Ei siis muuta kuin takaisin lahjalistan pariin: traineri, wattimittari, 9,x kg 29" jäykkäperä, Mallorcan kevätleiri ja muita "välttämättömyyksiä".
VastaaPoista