Pitkästä aikaa tekstiä blogiin, edellisestä kerrasta
vierähtänyt jo tovi ja lievää saamattomuutta ollut ilmassa (en käy
tässä erittelemään, ehkä joskus toiste), mutta pitkän Pirkan ajaminen
koko WBR-jengillä velvoitti tarttumaan kynään ja kirjailemaan
kuulumiset.
Projekti pitkä Pirkka alkoi jo kuukausia
sitten, kun Tapin kanssa pohdittiin, että reipasvauhtisemmalla ja hieman
vapaamuotoisemmalle ryhmälle voisi olla tilausta Pirkan pyöräilyssä.
Tappi pari kertaa 34kmh keskariryhmässä kiertäneenä. Omalta kohdalta
pohdinta oli ihan puhtaasti akateemista, kun en ollut koskaan edes
klassikkomatkaa virallisesti ajanut, saatika sitten pitkää versiota,
mutta en antanut sen haitata. Pitkä pohdinta ja huolellinen suunnittelu
on meikäläisen kohdalla tunnetusti hyvä resepti epärealistisiin
tavoitteisiin ja sitä seuraavaan yliyrittämiseen ja pettymyksiin ; ).
Lähtölaukaus
ja liikkeelle. Ryhmän ajoa ei oltu organisoitu sen tarkemmin, kuin että
tielle päästessä sovittiin, että ajetaan parijonossa ja pyöritetään
telaketjua vastapäivään. Yli 30 ajajan telaketjua ei vaihtelevassa
maastossa saa millään toimimaan ja kun ensimmäisten tuntien aikana
kuntoa ja intoa päästä näyttämään sitä, riittää koko jengillä enemmän
kuin tarpeeksi, niin lopputulos oli hitusen häröilyä ja melkoisen
vieterimäistä ajoa letkan keskivaiheen takana, kun innokkaimmat tunkevat
palauttavasta- vetojonoon pienenkin raon jäädessä kuskien välille, mikä
etenkin alamäissä aiheuttaa aika kovaa haitariliikettä perällä.
Tunnelma siis vähän samanlainen, kuin Saksan Autobahneilla, että jos et
aja puskuri kiinni edelläajavassa, niin joku tunkee väkisin siihen väliin.
Ylöjärven kohdalla yritettiin Junnun kanssa muodostaa luukku, jotta n.15 hengen porukka keulilla onnistuisi saamaan toimivamman vedon pyörimään, mutta liikenneympyrät ja risteykset onnistuivat hajottamaan hyvän yrityksen organisoida toimintaa. Sinänsä, porukka ajoi kiitettävän siististi ja asiallisesti, enkä itse ainakaan huomannut vaaratilanteita ja häröilevän ajamisen ongelma oli lähinnä tarpeeton energiankulutus. Komissa, ensimmäisen tauon jälkeen Tappi piti puhuttelun ja huomautti etenkin alamäissä vetoletkan rakoihin siirtymisestä. Liikkeellelähtiessä sovittiin myös, että perinteisen kovavauhtisen, nopeavaihtoisen telaketjun sijaan ajetaan parijonossa vetopareilla vähän pidemmän aikaa. Nämä toimenpiteet rauhoittivat ajoa mukavasti.
Ylöjärven kohdalla yritettiin Junnun kanssa muodostaa luukku, jotta n.15 hengen porukka keulilla onnistuisi saamaan toimivamman vedon pyörimään, mutta liikenneympyrät ja risteykset onnistuivat hajottamaan hyvän yrityksen organisoida toimintaa. Sinänsä, porukka ajoi kiitettävän siististi ja asiallisesti, enkä itse ainakaan huomannut vaaratilanteita ja häröilevän ajamisen ongelma oli lähinnä tarpeeton energiankulutus. Komissa, ensimmäisen tauon jälkeen Tappi piti puhuttelun ja huomautti etenkin alamäissä vetoletkan rakoihin siirtymisestä. Liikkeellelähtiessä sovittiin myös, että perinteisen kovavauhtisen, nopeavaihtoisen telaketjun sijaan ajetaan parijonossa vetopareilla vähän pidemmän aikaa. Nämä toimenpiteet rauhoittivat ajoa mukavasti.
En
tullut laskeneeksi porukan kokoa missään vaiheessa, mutta hieman taisi
olla harventunut ensimmäiseen taukoon mennessä, kun 86km oli takana. Oma
mittari näytti tähän mennessä keskariksi 36,5kmh, joten aika hyvin
tavoitteenmukaista vauhtia oli tultu, vaikka Markus jo jossain välissä
maalaili piruja seinille, että 34:n porukka ajaa kohta kiinni
(itseasiassa ensimmäisen 30 kilsan keskari oli 38,5kmh, joten
kiinniajosta tuskin oli pelkoa, vaikka toki tuo alku on tasaisuuden
takia nopeampaa, kuin seuraavat kilometrit).
Vieteriliikeajamisen
kuriinsaaminen oli sen verran voimakkaasti tapetilla, että hienosäätö
unohtui tuossa vaiheessa. Aika isolla osalla ajajista nimittäin tuntui olevan
hieman hukassa periaatteet, miten porukalla ajetaan hyvään keskariin
tähdäten. Ylämäkiin kinnattiin hampaat irvessä, putkelta notkuen ja
mäen päällä oikaistiin jalka ja jäätiin henkeä haukkoen ihmettelemään,
milloin porukka saadaan kasaan. Porukan kiskominen ylikovaa ylämäkeen on vähän
turhaa, koska työtä tehdään ennenkaikkea painovoimaa vastaan ja siinä
kohtaa peesistä on aika vähän apua. Toki siis erittäin hyvä, ettei
ylämäen alkaessa oikaistu sitä jalkaa ja vedetty vauhtia ihan nolliin,
mutta jonkinlainen välimuoto olisi ollut optimi ratkaisu. Muutamaan
pidempään mäkeen onnistuttiin osumaan keulille Tappin tai JP:n kanssa ja
rauhoittamaan menoa hieman, mutta kun letkassa on porukkaa yli 30
henkeä ja matkalla puolitoista kilsaa nousumetrejä, niin ihan aina ei
onnistunut kohdille.
Toista juottopistettä
lähestyttäessä olin ainakin itse huomaavinani hienoista matkaväsymystä
porukassa ja viimeinen puoli tuntia ennen Muroleen taukopaikkaa näkyy
ihan selvänä kuoppana tehoissa, vaikka istuin aika pitkiä pätkiä
keulilla. JP:n fillarifoorumille heittämä epävirallinen tavoite, oli
ajaa alle kuuden tunnin taukoineen. Ajokello näytti 4:29, kun Muroleesta
startattiin liikkeelle ja matkaa jäljellä vielä 57km, joten tavoitteen
täyttyminen vaikutti hitusen häilyvältä. Mutta ilmeisesti taukopaikka
oli tullut ihan paikalleen, koska tämän jälkeen ajo sai ihan uutta
meininkiä. Matka oli tehnyt sen verran tehtäväänsä, että vetoporukka
harveni selvästi, minkä seurauksena veto alkoi myös toimia ihan kohtuu
hyvin, huolimatta kumpuilevasta maastosta.
Terälahdesta "loppusuoralle" käännyttiin aika suoraan vastatuuleen ja vauhti uhkasi taas hiipua ihan tyystin. Lausuin muutaman kauniin "kannustavan sanan" (well, you know...) vetoporukassa ja vedin pari aika pitkää siivua, että vauhti saatiin ylös. Kärkeen erkani siitä eteenpäin kourallinen kuskeja, joiden kesken veto saatiin pyörimään ihan tosissaan. Uskolliset työjuhdat Tappi ja Junnu jauhoivat antaumuksella ja suureksi ilahdukseksi Markuskin, aiemmista uhkailuistaan huolimatta, puikahti aivan pron näköisessä tempoasennossa ohi nousevaa ketjua. Välillä osa vetoporukasta kävi lepuuttamassa "pääjoukossa" ja sieltä puolestaan nousi tuoretta jalkaa tilalle ja niinpä loppupätkä tultiinkin sitten reilun neljänkympin vauhtia Aitolahteen asti, jossa Tappin kanssa sovittiin, että rauhoitetaan ajo viimeisten kilometrien ajaksi, koska tultiin kaupunkialueelle ja edessä oli aika paljon klassikkomatkalaisia.
Terälahdesta "loppusuoralle" käännyttiin aika suoraan vastatuuleen ja vauhti uhkasi taas hiipua ihan tyystin. Lausuin muutaman kauniin "kannustavan sanan" (well, you know...) vetoporukassa ja vedin pari aika pitkää siivua, että vauhti saatiin ylös. Kärkeen erkani siitä eteenpäin kourallinen kuskeja, joiden kesken veto saatiin pyörimään ihan tosissaan. Uskolliset työjuhdat Tappi ja Junnu jauhoivat antaumuksella ja suureksi ilahdukseksi Markuskin, aiemmista uhkailuistaan huolimatta, puikahti aivan pron näköisessä tempoasennossa ohi nousevaa ketjua. Välillä osa vetoporukasta kävi lepuuttamassa "pääjoukossa" ja sieltä puolestaan nousi tuoretta jalkaa tilalle ja niinpä loppupätkä tultiinkin sitten reilun neljänkympin vauhtia Aitolahteen asti, jossa Tappin kanssa sovittiin, että rauhoitetaan ajo viimeisten kilometrien ajaksi, koska tultiin kaupunkialueelle ja edessä oli aika paljon klassikkomatkalaisia.
Sammon valtatielle
käännyttäessä vilaisin kelloon ja tuumasin hieman huvittuneena Tapille,
että ois niinku kahdeksan minuuttia aikaa kuuden tunnin alitukseen, että
taitaa mennä tiukille. Oma kello taisi näyttää tasan kuutta tuntia
maaliviivan ylittäessä, mutta Markuksen ajanotto tiesi, että kuusi
tuntia alittui puolella minuutilla. Auringontarkkaa työskentelyä siis!
Omaan
ajoon olin todella tyytyväinen, koska ihan oikeasti takaraivossa hieman
kynti pelko, että mitenköhän tuossa käy, kun ei ole kokemusta noin
pitkistä ajoista tauoitta (Mallukalla toki vedettiin tunneissa mitattuna
pidempiäkin ja energiankulutukseltaan vastaavia settejä, mutta
useammalla tauolla, millä on aika iso vaikutus kuitenkin). Tein
jälkimmäisellä pysähdyksellä sen virheen (ehkä virhe tai toisaalta, jos
makea juoma ei maistunut, niin ehkä sen väkisinjuominen olisi tökännyt
ihan tosissaan), että laitoin juomapulloihin pelkkää vettä, kun High5:n
alkoi tulla korvista. Muroleen jälkeen veto oli sen verran rivakkaa,
etten lähtenyt kaivelemaan sormellisilla hanskoillani geelejä taskusta
ja kun juomasta ei saanut hiilaria, niin viimeinen puoli tuntia tultiin
kyllä melkoisen tyhjillä kintuilla. Muutoin ajo oli aika helppoa
ja selvisin ihan yksinkertaisesti ison tehoreservin turvin. Ei voi kuin
ihmetellä ja nostaa hattua niille sitkeille sisupusseille, jotka olivat
silminnähden vähän väliä punaisella alusta asti ja silti sinnittelivät porukassa
maaliin!
Omat mittaridatat: http://www.trainingpeaks.com/ av/ZS236V25FYW4NAMRR3VHITKMAM
En ole ollut erityisempi Sportiveiden ystävä (tai no jos ollaan ihan rehellisiä, niin paha sanoa, kun tämä tosiaan oli elämäni ensimmäinen oikea sportive, aiemmat olleet omalla porukalla ajettuja porukkavetoja, jotka ovat "sattumalta" ajoittuneet Pirkan pyöräilyn aikoihin ja samalle reitille), osittain siksi, etten ole oikein ikinä ymmärtänyt, mitä järkeä ajaa ihan ylettömän pitkiä matkoja ja toisaalta siinä pelossa, että tuollainen tapahtuma kerää kaikkein pahimmat wanna-bee-racerit, jotka haluavat päästä pätemään kovalla kunnollaan, mutta eivät sitten jostain kumman syystä kykene lähtemään oikeasti viivalle. Mutta täytyy sanoa,että tapahtuma ylitti kyllä ihan täysin kaikki odotukseni ja käänsi kelkan suorastaan positiiviseksi. Ihan helvetin hieno ajo ja hyvä fiilis, jos näin voimasanat sallitaan, ja voisin hyvin kuvitella, että kävisimme tiimin voimin osallistumassa useamminkin.
"Edustava" kuva tiimistä palauttelemassa.
Hmm, huolestuttavaa, muhun on tainnut puraista massatapahtumakärpänen, toivottavasti en ole tulossa vanhaksi!
PS pahoittelut jaarittelusta ja ylipitkästä tekstistä.
PS pahoittelut jaarittelusta ja ylipitkästä tekstistä.
Erinomaisen tarkka ja yksityiskohtainen raportti. Pieniä tarkennuksia voinee silti esittää:
VastaaPoista1) Lähtökarsinassa kun olin esittäytynyt JP:lle ja tutulle vetäjälle, Timolle, kyseltiin vähän jo huolestuneena että missäs ne loput vetäjät oli. Lähtöön oli tässä aikaa joku 1-2 min ;=) Vakuuttelin WBR-kamujeni puolesta, että ovat varmasti aamulla heränneet ja jossain täällä ihan lähellä...Ja sieltähän toverit sujahti letkan kärkeen ainakin 30sek ennen lähtömerkkiä.
2) Tällä retkellä nähtiin uskomattoman monta variaatiota vauhdikkaasta semi-ohjatusta ajamisesta isolla porukkaa, oppimismielessä kelpo materiaalia. Tästä syystä myös vaihtelua riitti ajamisen tempossa, eikä voi todellakaan sanoa matkantekoa yksioikoiseksi tasatehoiseksi pitkänmatkan jolkotteluksi mitä taas viime vuoden 34kmh ryhmän ajo oli!
3) Muroleesta alkoi tosiaan monen kehuma reippaampi ajo. Mutkainen osuus Terälahteen asti oli hauska ja jouduin toteamaan pirun hankalaksi tehtäväksi nousun porukan perältä ylös kun vauhti oli varsin etenevää mutkaisella tiellä, oikealla laidalla esteenä ohitettavat klassikkoajurit ja vasemmalla vastaan tulevat autot + tapahtuman luonteeseen ei tietenkään kuulunut että olisi itselleen tilaa tehnyt väkisin. Terälahden jälkeen sitten pääsi tovereitakin taas moikkaamaan kärkeen välillä, mutta paljolti tuli ajettua takapuolikkaassa eri puolilla kierrellen, siellä näki myös näiden sisupussien ajoa jotka tiukasti puuskuttivat mukana, aina välillä toki töppäreissä perälauta vuoti vaikka watit niissä olikin vähäisempiä kuin alkukoohotuksessa.
1) Niistä lähtökohdista, että Tappi myöhästyi Riihimäellä parin kilsan prologin lähdöstä, oli suorastaan saavutus, että oltiin noinkin paljon etuajassa yli 200km lenkuran lähdössä
VastaaPoista2) Matkan aikana oli toki omat häröilynsä ja sitä kautta vauhti vs. efortti ei ollut ihan täysin optimaalinen. Mutta toisaalta, itsessäni asuva pieni individualisti kuvittelee, että aika iso osa porukasta on tyytyväisempiä näin, kuin millin tarkasti, preussilaisella kurilla toteutetusta setistä. Niin kuin fillarifoorumilla eräs kuski kirjoitti, että tippui loppuvedossa porukasta, niin se oli parasta koko tapahtumassa. Kyseessä on kuitenkin sportive. Eriasia, jos ajettaisiin kilpailussa joukkuetempoa.
3) Uskon kyllä hyvin. Tuossa vaiheessa oli hetken aikaa vähän ongelmana, kun halukkaita etuporukkaan oli aika paljon ja noin puolet totesi halun ja kyvyn korreloivan aika huonosti ja yritti tehdä päinvastaista liikettä, tiputtautumalla alaspäin jo ennen omaa vetovuoroaan.
1) Täytyy sanoa että mielessä ehti jo käydäkin vaihtoehto että olitte jonkun tuubia säätämässä tai vaatteita virittelemässä eikä kukaan ollut vain huomannut katsoa kelloa ;=)
VastaaPoista2) Yritin siis sanoa, että reissusta hienon (ja "epätylsän") teki nimenomaan tuo vaihtelu: alun häröily, suvantovaihe ja loppu "hanaa". Viime vuonna pääsi Muroleen jälkeen aika monta haukotusta suusta, nyt ei ollut sitä ongelmaa ;=)
3) Ja positiivisesti ajateltuna tuossa moni pääsi kokemaan ihan oikeata ajoa ja missä ne omat rajat on. Toki jälleen kerran joku toinen voi tykätä siitä kun saa turvallisesti ajaa keskariryhmässä, ilman tiukkoja rypistyksiä ja rasituspiikkejä, mutta en usko että niitä kuskeja oli lähtenyt mukaan tähän ryhmään liiemmälti...
No, Pate rasvas reisiään, Tappi oli istunnolla ja mulla ei ollut pienintäkään hajua, mistä lähtö tapahtuu, eli perinteiset kuviot!
VastaaPoista